Recent Posts

2014-09-03

Citroen: czym różni się skrzynia MCP od ETG6, wrażenia z jazdy

Witam

Chciałem napisać conieco o skrzyniach zautomatyzowanych, nazywanych często półautomatami. Występują najczęściej w autach z koncernu PSA, wcześniej dawało się je znaleźć w SAABach, Toyotach, VW i gdzie tam nie tylko.

Czym różni się prawdziwy automat od skrzyni manualnej sterowanej elektronicznie? Dla kierowcy głównie tym, że szarpie przy zmianie biegów, jeśli przy przyspieszaniu nie zmieniamy położenia pedału gazu. Spowodowane jest to tym, że konstrukcja elementu sprzęgającego silnik z kołami jest zupełnie inna. W skrzyni automatycznej jest to przekładnia hydrokinetyczna / konwerter momentu obrotowego a w przypadku skrzyni zautomatyzowanej jest to zwykłe sprzęgło, takie jak w skrzyniach manualnych. Pomijam tutaj dywagacje na temat np. wersji skrzyń DSG od VW z suchymi sprzęgłami.

Skrzynia zautomatyzowana to, jak sama nazwa może podpowiadać, zwykła skrzynia manualna, ale sterowana popychaczami i komputerem, zamiast nogą i ręką kierowcy. Oczywiście można nauczyć się jeździć nią płynnie, ale nigdy nie będzie to taki komfort jak w przypadku skrzyni w automatycznej. Podpowiedź: pedałem gazu należy operować identycznie jak w przypadku skrzyni manualnej, czyli w trakcie zmian biegów zdejmować delikatnie nogę.

Po co to piszę? Ano od ponad roku jeżdżę samochodem ze skrzynią zautomatyzowaną. Sprzedawca w salonie poprawnie tłumaczył, że jest to manualna skrzynia biegów ze sterowaniem elektronicznym. Jeżdżę Citroenem C4 Grand Picasso z silnikiem 1.6 HDi i skrzynią MCP - rocznik 2013. W wyniku różnych przygód dostałem na kilka dni nowego Citroena C4 Picasso z silnikiem 1.6 HDi i skrzynią ETG6 - rocznik 2014. Celem niniejszego wpisu jest porównanie w kilku punktach różnic między tymi dwiema sześciobiegowymi skrzyniami zautomatyzowanymi, w samochodzie o podobnych gabarytach i masie i niemalże tym samym silniku. Nie znalazłem takiej informacji nigdzie w sieci a na prasę motoryzacyjną w tym względzie nie ma co liczyć.

Najważniejsze różnice:
  • ETG6 symuluje zachowanie pełnego automatu i delikatnie zasprzęgla na postoju, żeby samochód po puszczeniu pedałów toczył się nawet pod górę np. podjazdu garażowego. MCP za to ma automatyczne wspomaganie podjazdów pod górę przy użyciu hamulców i nie toczy samochodu do przodu po puszczeniu pedałów.
  • ETG6 ma istotnie mniejsze opóźnienia przy przełączaniu biegów. MCP przy przełączaniu między 2 a 3 i 3 a 4 dość długo czeka na to aż obroty silnika spadną do poziomu, jaki będzie właściwy na nowym biegu przy danej prędkości samochodu - chyba niepotrzebnie. ETG6 nie czeka i sprzęga silnik z kołami na nowym wyższym biegu szybciej.
  • Praca w trybie ręcznego wymuszania zmian biegów jest szybsza - prawdopodobnie z powodów jak wyżej.
  • ETG6 ma dłuższe przełożenia. MCP przy 140 km/h na 6 biegu - silnik ma prawie 3000 rpm. W przypadku ETG6 - jest to ok. 2500 rpm. Istotne jest to przy jeździe w mieście. MCP zapina bieg szósty już w okolicach 76-77 km/h, a ETG6 przy prędkości prawie 10 km/h większej, przez co miejska jazda po Warszawie zwykle kończy się na 5tce.
  • ETG6 nie redukuje biegów tak często jak MCP - można przyśpieszać przy 1200-1400 rpm, czyli tam, gdzie diesle czują się dobrze, a silniki benzynowe niekoniecznie.
Najważniejsze cechy wspólne:
  • Nadal obie skrzynie łączy pełen kompet wad skrzyń zautomatyzowanych: szarpanie przy zmianach biegów przy nieumiejętnym operowaniu gazem. 
  • Skrzynie łączy również zaleta: nie ma strat mocy na elemencie sprzęgającym tak jak w skrzyniach automatycznych, więc skrzynie nie zwiększają apetytu na paliwo samochodów w których są zamontowane, w stosunku do skrzyń manualnych. Nadają się także do słabszych i oszczędniejszych silników.

Podsumowanie: to co kupić? Skrzynię manualną, półautomatyczną czy automat?

Jeśli lubisz automaty - automat. Jeśli nie - manual. Jeśli z jakichś powodów kupiłeś MCP i masz możliwość zmiany na ETG6 - nie będziesz zawiedziony. Ale należy pamiętać, że sposób działania tej skrzyni nadal jest daleki od skrzyni automatycznej.

4 komentarze:

Rabbit flow pisze...

Witam chcesz powiedziec ze skrzynia ETG6 pasuje bez problemu na miejsce skrzyni MCP ?

Rabbit flow pisze...

Witam chcesz powiedziec ze skrzynia ETG6 pasuje bez problemu na miejsce skrzyni MCP ?

jakkul pisze...

a skąd mam wiedzieć :) Nie próbowałem przełożyć, tylko jeździłem jednym i drugim.

Buldog Figa pisze...

Posiadam Citroena c4 Picasso z 2011 roku ze skrzynią MPC.
Wcześniej miałem okazję jeździć pełnym automatem w Bmw 1 oczywiście jest to zupełnie co innego. Co denerwuje mnie w tym francuskim wymyśle jest tego wiele:
Skrzynia od zmiany biegu 1 do 3 potrzebuje sporo czasu ,jakiekolwiek przyspieszenie możemy osiągnąć właśnie dopiero na 3.
Dość wyczuwalne zmiany biegów nie nazwał bym tego szarpaniem a raczej bujaniem tą całą pokraczną budą c4 Picasso.Jadąc na łukach bardzo często auto zapina 5 bieg, jest to mało przyjemne, całej operacji towarzyszy denerwujący dźwięk.Przy sytuacji gdy spowolnimy jazdę na wzniesieniu i potem dodamy gazu auto potrafi szarpnąć potem dopiero nabiera mocy.Przy nagłym wyprzedzaniu wciskając pedał gazu do końca następuje redukcja na 5 lub 4 zależnie od sytuacji, towarzyszy temu szarpnięcie, polecam zdecydowanie użyć łopatek przy kierownicy zejść do 4 i dopiero dodać gazu . Dynamika samochodu pozostawia wiele do życzenia ze skrzynią MPC jest to samochód raczej dla dziadków, nie polecam ryzykownego wyprzedzania ani ruszania z pod strzałki. Sama naprawa jest dość kosztowna sprzęgło docisk dwumasa to koszt co najmniej 3000 z robocizną, oczywiście po wymianie należy przyuczyć skrzynię za pomocą interfejsu. Żywotność sprzęgła w jeździe miejskiej to maksymalnie 50 może 60 tysięcy przy spokojnym trybie jazdy, oczywiście przy stopniowym zużywaniu się należy robić adaptacje w innym przypadku starczy na jeszcze krócej. Podsumowując skrzynia MPC to nieprzemyślany twór który z automatem nie ma nic wspólnego po za brakiem pedału sprzęgła, użytkowanie raczej doprowadza do frustracji chyba że ktoś uwielbia się wlec i nie zamierza wyprzedzać, nigdy więcej nie zakupiłbym auta z tą skrzynią.

Prześlij komentarz